رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه استان درهفدهمین جشنواره آثار دستی و تجسمی حائز 2 رتبه برتر کشوری شدند.
طالب محمدی رییس آموزش و پرورش استثنایی در گفتوگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: هفدهمین جشنواره غیرحضوری آثار دستی و تجسمی دانشآموزان با نیازهای ویژه کشور به میزبانی مازندران و با درخشش دانشآموزان با نیازهای ویژه استان برگزار شد.
وی گفت: در رشته درودگری هفدهمین دوره مسابقات فرهنگی وهنری دانشآموزان استثنایی پیمان امینی و متین مرادخانی دانشآموزان دوره متوسطه مدرسه استثنایی نوآوران سنندج موفق به کسب رتبههای اول و سوم کشوری شدند.
وی با برشمردن سیستم آموزشی به عنوان سرمایهای ضروری برای تحقق اهداف توسعه و مهمترین ابزار موجود برای پیشبرد و واقعیت بخشیدن به آرمانهای جوامع مختلف گفت: رسالت آموزش و پرورش توان بخشیدن به فرد در راستای توسعه کامل استعدادها و نیز شناخت توانمندیهای خلاق خود است.
افزایش نگرش مثبت و ارتقای سطح خودباوری دانش آموزان
محمدی با تأکید براینکه حرفهآموزی در افزایش نگرش مثبت و ارتقای سطح خودباوری دانش آموزان با نیاز ویژه تاثیر زیادی دارد، اظهار کرد: توجه به تمام ابعاد وجودی و شخصیتی در فرآیند یاددهی ـ یادگیری دانشآموزان را قادر میسازد تا دانش، ارزشها و نگرشهای خود را به تواناییهای بالفعل تبدیل سازند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان عنوان کرد: مهارت زندگی مهارت شخصی واجتماعی است که دانشآموزان باید آن را بیاموزند تا با ارتقای توانمندیهای خود با موقعیتها و مشکلات زندگی به نحوی بهتر و مؤثرتر مواجه شوند.
محمدی افزود: آموزش شغلی نه تنها منجربه تربیت دانشآموزانی خودکفا واجتماعی میشود بلکه به تربیت نیروی انسانی کارآمد درمسیر رشد کشور و کارهای تولیدی مفید برای جامعه میانجامد.
محمدی تأکید کرد: آشنایی با مشاغل وپرورش نگرش شغلی در دوره پیش دبستانی وابتدایی، توانمندسازی، آموزش رویکردها ومهارتهای وابسته به شغل در متوسطه دوره اول پیش حرفه ای ومهارتآموزی در متوسطه دوره دوم حرفه ای باعث می شود تا آنان بتوانند با اتکا به استعدادها وتوانمندیهای خود با انتخاب شغلی مناسب بعنوان عضومفیدی در جامعه مشارکت داشته باشند.
وی با بیان اینکه مفاهیم آموزش شغلی میتواند در خلال برنامهریزی تحصیلی به دانش آموزان آموزش داده شود، بیان کرد: تلاش ما ایجاد زمینه وآمادهسازی دانشآموزان با نیازهای ویژه برای ورود به بازار کار و داشتن یک زندگی مستقل برای تأمین آینده آنها است.
ضرورت ارتقای سطح کیفی آموزشهای مهارتی
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با تأکید براهمیت ارتقای سطح کیفی آموزشهای مهارتی افزود: با توجه به نیازهای ویژه دانشآموزان استثنایی، با بکارگیری شیوههای مناسب تعلیم وتربیت و برنامهریزیهای اساسی در جهت به فعلیت رساندن توانمندیهای بالقوه آنان تلاش خواهیم کرد.
محمدی با بیان اینکه مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهارت آموزی است، تصریح کرد: پرورش یافته سیستم آموزشی باید دارای حداقل یک مهارت باشد به گونهای که در صورت جدایی از نظام تعلیم وتربیت رسمی درهر مرحله، توانایی تأمین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشد.
وی با اشاره به پرورش نیروی ماهر و فراهم کردن ساختارهای مناسب مهارت آموزی بعنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر ادامه داد: مهارتآموزی، استعدادیابی وتقویت مهارتهای پایه با رویکرد کارآفرینی در نظام آموزش و پرورش میتواند برطرف کننده بسیاری از نیازهای آینده بازار کار متناسب با ظرفیت درونی دانشآموزان باشد.
انتهای پیام/2330/71